torsdag 4. juni 2009

Sporkurs med HundCampus 29-31/5-09

I helgen var vi på sporkurs med HundCampus. Jeg hadde gledet meg vannvittig til dette kurset, så forventningene var på topp!! Dessverre stod ikke kurset helt til forventningene... Dvs, jeg synes deres filosofi i hundetrening var helt topp - at man får det man forsterker, hunden gjør aldri feil, trening skal være GØY, hver øvelse deles opp i momenter som trenes hver for seg osv. Vi fikk også mange bra tips i forhold til å planlegge sporene, innstillingsøvelser for å teste om hunden er i riktig modus + venne hunden til nytt miljø, og også tips om grunnøvelser i form av labarbeide og mini/mikrosøk for å forbedre sporforståelsen.

Dessverre synes jeg vi fikk lite konkrete tilbakemeldinger på sporene vi gikk, og at det ble brukt alt for mye påvirkning i forhold til slik jeg vil trene hund. Jeg føler at jeg med Hedda får mye raskere framgang og bedre forståelse om hun får jobbe mer selvstendig og med lite mas fra meg. Men det er såklart mange måter å trene hund på som fungerer bra, og vi fikk absolutt endel tips som vi kommer til å ta med oss videre ;-)

Nina og Anneli har blogget mer inngående om hvordan helgen var lagt opp.

Hedda på platformen;





Skal vi ikke jobbe mer??



Minisøk;


Funn!



Ellers trener vi på med øvelser til LP klasse 2; avstandskommandering, apportering og hopp begynner å se sånn hyfsad bra ut, og vi jobber også med ruta og innkalling med stå. Jeg har tenkt til å teste ut Maria Hagström sin metode for innlæring av innkalling med stå, nemlig å lære inn "hopp-stå" for en mer flashy stoppebevegelse.
Foreløpig, etter to-tre økter der Hedda har fått deler av middag sin som belønning ser det slik ut;





Jeg fant forresten endel bilder fra LPkonkurransen vi var med på i Ed 10/5-09 på Ed Brukshundklubbs hjemmeside;

Fellesdekk;






Innkalling;

4 kommentarer:

Mette og Pips`n sa...

Så flink hun har blitt på Hopp-stå! Dette er noe annet enn det vi så på kurset første gang:-) hmmm hjelper visst å trene...!

ToneC sa...

Stilig hopp-stå :) Håper alt står bra til med dere hjemme!

Anonym sa...

I inclination not concur on it. I over warm-hearted post. Expressly the title attracted me to read the intact story.

Anonym sa...

Amiable fill someone in on and this post helped me alot in my college assignement. Thank you on your information.